تعلیم و تربیت

تعلیم و تربیت

برگزاری جلسه قرائت زیارت عاشورا و حلقه طیبه صالحین منزل همکار بسیجی آقای مهدی شمشیری

در ابتدای جلسه، زیارت عاشورا توسط آقای سیدعلی امام قرائت گردید.

سپس حلقه صالحین با سخنرانی حجت الاسلام فردی نژاد با موضوع مقام حضرت ام البنین (س) برگزار شد که خلاصه آن به شرح ذیل می‌باشد:

ـ حضرت ام‌البنین (س) بسیار به همسر خود حضرت امیرالمومنین (ع) و فرزندان حضرت زهرا (س) احترام می‌گذاشتند و فرزندان خود را نیز به آن سفارش می‌کردند. 

حضرت ام‌البنین (س) از حضرت علی (ع) خواستند که وی را با اسم فاطمه خطاب نکند تا فرزندان حضرت زهرا (س) فکر نکنند که ایشان می‌خواهد جای مادرشان را بگیرد؛ بلکه خود و فرزندان خود را کنیز فرزندان حضرت زهرا (س) می‌دانستند.

ـ حجت الاسلام فردی نژاد در خصوص تربیت دینی فرزندان فرمودند که امر و نهی کردن زیاد فرزندان صحیح نیست و باید فرزندان را از طریق عملی به انجام تکالیف دینی ملزم کرد و فرزندان آن چیزی نمی‌شوند که ما می‌خواهیم؛ بلکه آن چیزی می‌شوند که هستیم.

ـ همچنین ایشان با اشاره به نطق برخی مسولین که گفته بودند امام زمان (عج) را هم می‌شود نقد کرد؛ این حرف را حرف باطل و اشتباه خواندند و بیان کردند که علم امام زمان (عج) کامل است و اگر دستوری بدهند بر طبق قرآن و شریعت می‌باشد.

برگزاری سی ودومین جلسه تفسیر موضوعی قرآن مجید

در ابتدای جلسه, زیارت عاشورا توسط آقای سیدعلی امام قرائت گردید.

سپس حجت الاسلام میرحسینی زاده در باب ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق مطالبی را بیان کردند که خلاصه آن به شرح زیر می باشد:

ـ خواسته‌های معنوی ما از خداوند:

1ـ برخورداری از هدایت صالحانه        2ـ بودن در راه حق و منحرف نشدن از آن

 3ـ درخواست رشد و تعالی معنوی

ـ برای هدایت سه چیز لازم است:

1ـ کتاب خدا                 2ـ راه                    3ـ راهنما

ـ راه به سه دسته تقسیم می‌گردد: 

1ـ صراط مستقیم          2ـ غضب خدا           3ـ ضلالت

ـ وظایف ما در جریان هدایت:  

1ـ دعا برای هدایت                   2ـ شکر                  3ـ دعا برای عدم انحراف  

ـ وظیفه ما در مقابل حق:

1ـ شناخت حق        2ـ عمل به حق         3ـ دعوت به حق        4ـ ترویج حق

ـ مسیرهای مقابل زندگی انسان‌ها:

1ـ غیّ  که پایانش شقاوت است.               2ـ رشد که پایانش هدایت است.

برگزاری سی و یکمین جلسه تفسیر موضوعی قرآن مجید

در این جلسه حجت الاسلام میرحسینی زاده درباره دوره جوانی و کهنسالی مطالبی را بیان کردند که خلاصه آن به شرح زیر می باشد:

ـ تفاخر به قدرت، اولاد و زیبایی که همگی فانی و از دست رفتنی هستند کار اشتباهی است. بهترین افتخار برای انسان، بندگی خداست.

ـ زینت انسان به دو دسته تقسیم می شود:

1-زینت واقعی که همان ایمان باطنی فرد است.

2-زینت ظاهری که پوشیدن لباس شیک و ظاهر زیبا است.

ـ اهل بیت (ع) درباره عمر می‌فرمایند: 

1-همیشه از خداوند عمر طولانی درخواست کنید.

2-عمری طلب کنید که در آن بندگی خدا کنید.

3-برای خود و سایر بندگان طلب مرگ نکنید.

برگزاری جلسه قرائت زیارت عاشورا و حلقه طیبه صالحین منزل همکار بسیجی آقای حسن محی الدین

در ابتدای جلسه، زیارت عاشورا توسط آقای سیدعلی امام قرائت گردید.

سپس حلقه صالحین با سخنرانی برادر بسیجی آقای ابراهیم زارع‌زاده برگزار شد.

ایشان به مناسبت تقارن با ایام شهادت حضرت فاطمه (س) مطالبی در این باره بیان کردند و فرمودند:

ـ در باب شان نزول سوره کوثر با اینکه کوچک‌ترین سوره قرآن است اما از لحاظ معنی و مفهوم در جایگاه والایی قرار دارد و کلماتی که در این سوره آمده است در هیچ کدام از سوره های دیگر نیامده است.

ـ امام صادق (ع) می‌فرمایند:

برای مادر ما حضرت زهرا (س) تعداد 9 نام وجود دارد؛ فاطمه, صدیقه, مبارکه, طاهره, زکیه, راضیه, مرضیه, محدثه و زهرا. سپس می‌فرمایند آیا می‌دانید چه چیز است تفسیر فاطمه؟

فاطمه یعنی بریده شده است از بدی ها. (مبرا از بدی‌ها)

ـ حضرت محمد (ص) فرمودند: هر کس بر فاطمه (س) صلوات بفرستد، هر جا که من در بهشت باشم او همنشین من است.

ـ امام کاظم (ع) فرمودند: در خانه‌ای که نام محمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب و از میان اسامی زنان نام فاطمه باشد فقر و تنگدستی وارد آن نمی‌شود.

برگزاری جلسه هیئت منتظران موعود به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س)

در ابتدای این مراسم که در نمازخانه ستاد شرکت برق منطقه‌ای یزد برگزار شد، زیارت عاشورا توسط آقای سیدعلی امام قرائت گردید.

سپس حجت الاسلام هاشمیان به عنوان سخنران این مراسم, مطالبی را درباره فضایل حضرت زهرا (س) بیان کردند که خلاصه آن به شرح ذیل می باشد:

ـ زهرا یعنی کسی که از نور خداوند خلق شده است. همانگونه که پیامبر (ص) از نور خداوند خلق شده است.

ـ حضرت محمد (ص) فرمودند: اولین کسی که وارد بهشت می‌شود  حضرت زهرا (س) است.

ـ مهریه حضرت فاطمه (س) از جانب خداوند یک چهارم عالم خلقت و بهشت و جهنم است. پس ایشان انتخاب می‌کنند که چه کسی وارد بهشت و چه کسی وارد جهنم شود.

در پایان, مداحی توسط آقای محسن کشاورز انجام و مراسم عزاداری و سینه‌زنی برگزار گردید.

برگزاری جلسه سی‌ام تفسیر موضوعی قرآن مجید

در این جلسه حجت الاسلام میرحسینی زاده در باب ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق فرمودند:

امام سجاد (ع) در این فراض با اشاره به موضوع خیرمندی و خیررسانی به بندگان خدا, جبران بدی های دیگران با نیکی را باعث متوجه ساختن شخص خطاکار به اشتباه خود می‌داند تا مسیر صحیح را باز یابد. ولی حتی اگر این اصلاح رفتاری نیز حاصل نشود، آدمی با اینگونه زیستن، انسانی زندگی کرده و انسانی زندگی کردن وظیفه هر شخص است.

برگزاری جلسه قرائت زیارت عاشورا و حلقه طیبه صالحین منزل همکار بازنشسته آقای محمدحسن رجبی

در ابتدای جلسه، زیارت عاشورا توسط آقایان محمد آخوندی و سیدعلی امام قرائت گردید.

سپس حلقه صالحین با سخنرانی جناب آقای محمود میرزایی مسئول عقیدتی سیاسی و تایید صلاحیت سازمان بسیج کارمندان استان یزد و با محوریت موضوع « انقلاب اسلامی و کار صادقانه برای خدا » برگزار شد.

ایشان با بهره‌گیری از آیات و روایات در خصوص ارزش والای خدمت رسانی به مردم, مطالب ارزشمندی را بیان نمودند.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر, الگوی واقعی این انقلاب را حضرت امام حسین (ع) بیان کردند و فرمودند: امام حسین (ع) با نثار خون خود و اصحابش, ضمن نجات دادن بندگان خدا از جهالت و گمراهی, بزرگ ترین خدمت را به بشریت نمود.

برگزاری بیست و نهمین جلسه تفسیر موضوعی قرآن مجید

در این جلسه حجت الاسلام میرحسینی زاده در باب ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق فرمودند:

أَعِزَّنِی وَ لَا تَبْتَلِیَنِّی بِالْکِبْرِ.

(بارالها! موجبات عزت نفس و رفعت معنویم را، که لازمه افراد با ایمان است فراهم نما و مرا از تکبر و خود بزرگ بینی منزه و محفوظ دار).

ـ عزت: حالت نفوذ ناپذیری و عدم شکست از دشمن.

اسباب عزت:

1-نماز شب      2- حفظ آبروی مردم     3- عفو و گذشت       4- دوری کردن از گناه کبیره در هنگام داشتن موقعیت آن          5- اطاعت خدا          6- تواضع با مردم

ـ امام باقر (ع) می‌فرمایند: خداوند به مومن سه چیز داده است:

1-عزت در دنیا                  2- صلابت در دنیا                3-رستگاری در آخرت

ـ تکبر به معنای خود برتربینی, حق ناپذیری و خوارشمردن دیگران می‌باشد.

سجده زیاد باعث کم شدن تکبر می‌گردد.

در ابتدای مراسم, زیارت عاشورا توسط آقایان سیدعلی امام و رضا انتظاری قرائت گردید.

 

برگزاری بیست وهشتمین جلسه تفسیر موضوعی قرآن مجید

در این جلسه حجت الاسلام میرحسینی زاده در باب ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق فرمودند:

وَ أَوْسِعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِکَ، وَ لَا تَفْتِنِّی بِالنَّظَرِ

( روزیت را بر من وسعت بخش و مرا با نگاه و التفات به اموال ثروتمندان آزمایش منما.)

زندگی شاداب، همراه با قناعت است.

_ امام علی (ع) در دعای کمیل، طاعت و بندگی خدا را سرمایه معرفی کرده و فرموده‌اند که سرمایه واقعی آن چیزی است که در روز قیامت به درد انسان بخورد.

_ نگاه شامل دو نوع می‌باشد:

1-خیر: نگاه به آثار قدرت و رحمت الهی خیر است.

2-شر: شامل نگاه آلوده (نگاه به نامحرم) و نگاه حسرت برانگیز ( نگاه به ثروتمند توام با تکریم و کرنش) می‌باشد.

 

 

برگزاری جلسه قرائت زیارت عاشورا و حلقه طیبه صالحین منزل همکاربسیجی آقای حبیب الله فتحی

در ابتدای جلسه زیارت عاشورا توسط آقایان محمد آخوندی و حبیب اله فتحی قرائت گردید.

سپس آقای سیدرضا حسینی فرمانده محترم پایگاه و سرگروه حلقه صالحین به عنوان سخنران مطالبی را پیرامون موضوع ربا بیان کردند که خلاصه آن به شرح ذیل می‌باشد:

ـ ربا به معنای زیادی بی زحمت می‌باشد.

ربا ضد برکت، سوزاننده ایمان و معنویت (به دلیل ایجاد و اثر نگاه پولی و مالی در فرد)، از بین برنده احسان و نیکی و تمایل به قرض دادن به دیگران است.

ـ از نشانه‌های رباخواری در جامعه، پولدار شدن ثروتمندان، فقیر شدن زحمت‌کشان (کارگران و کارمندان) و تمایل به واسطه گری و فعالیتهای خدماتی به جای تولید می باشد که باعث رکود اقتصادی می‌گردد.

ـ چرا ربا دشمنی با خداست؟

تحریم ربا در هشت آیه از قرآن به وضوح دیده می‌شود و قرآن مجید به شدت هر نوع رباخواری را تحریم می‌کند، تا جایی که آن را نوعی کفر به خدا دانسته و از ناحیه خدا و رسولش به رباخوار اعلان جنگ می‌دهد و رباخوار را مستحق خلود در آتش جهنم می‌داند. ربا اثرات و وضعیتی در جامعه ایجاد می‌کند که سبب می‌شود سرمایه داران ثروتمندتر و مردم عادی فقیرتر شوند و فقر گسترش یابد. به دلیل کم شدن کار تولیدی و همچنین وام‌دار و مقروض شدن مردم جهت تامین زندگی خود; باید مداوم در صدد تسویه بدهی خود کار کنند، پس نگاه مادی و کسب پول در افراد گسترش می‌یابد. عوارض ایجاد اختلاف طبقاتی و فقر، باعث فروپاشی جامعه می‌گردد. وقتی افراد برای رفع مشکل خود وام و قرضی می‌گیرند و باید چیزی بیشتر از آن را پرداخت کنند عدالت و امنیت روانی نابود می‌شود. (گسترش ستمگری و بی اهمیت شدن نسبت به وضعیت و زندگی دیگران)